Pasen nadert

Tijd voor de Grote Discussie.

Want wat is er waar aan het verhaal ‘dat Jezus gestorven is aan het kruis.’ “En waarom gaan wij nooit naar de kerk?” De Kletsen zitten op een Katholieke school, dus behalve kuikentjes en krokusbolletjes komen er wel eens wederopstandingen een brandende braamstruiken voorbij.

“In den beginne,” zeg ik dan altijd tegen de Kletsen “was de aarde woest en ledig.” (Want dat vind ik zo’n mooie zin!) “De rest van de verhalen over God en Jezus moeten jullie met een korreltje zout nemen. Verhalen zijn namelijk meestal ‘ongeveer’ waar, maar bijna nooit helemaal.” (Hiermee geef ik vast een kleine aanzet tot het ontmaskeren van Sinterklaas.) Ik vertel dat Jezus wél echt heeft bestaan maar dat de verhalen over hem een beetje overdreven zijn.

De Jezusvraag wordt meestal gevolgd door de Godvraag: “ Bestaat God en heeft Hij de wereld gemaakt?” Dat vind ik altijd een lastige. Ik heb persoonlijk niets met religie. En God, tja, God is in mijn ogen een soort oerkracht die in elke vezel van ons lijf huist. God is een aforisme. Schepper en geschapene tegelijk. Maar goed. Om dit soort meta-geklets nou voor de voeten van mijn kinderen te gooien…

Dus eindig ik meestal met de stelling dat God de Natuur is. “Want de Natuur kan alles maken en ook alles weer kapotmaken.” (Ze weten van Haïti, dat maakt mijn verhaal heel geloofwaardig.) “Als je goed om je heen kijkt, zie en voel je de Natuur overal. In de bloesem, in de bloemen en in de mensen.” (Doet het altijd heel goed in de lente, dit verhaal.)

De kletsen zijn er tevreden mee. Mijn uitleg haalt de scherpe randjes van het Paasverhaal af en geeft de kinderen alle ruimte. En dat is ook wat ik wil. Historische figuren hebben hun stempel op de tijd gedrukt maar dat wil niet zeggen dat we ze ook direct moeten gelóven. En dat Annabel inmiddels haar eigen draai aan het verhaal heeft gegeven blijkt wel uit haar overtuiging: “Nou, ik geloof wel in God hoor. Maar niet in Jezus.

12 thoughts on “Pasen nadert

  1. Mijn kinderen zitten op een Dalton school. Ze vragen niet zozeer naar God of Jezus. Maar ze zijn wel erg bezig met het ontstaan van de aarde en de eerste mensen. Ik zeg vaak dat er mensen zijn die geloven dat God alles heeft gemaakt en dat verhalen daarover in de Bijbel staan en dat andere mensen denken dat er geen God is en dat de aarde is ontstaan in het heelal en dat er eerst alleen maar heel kleine beestjes waren en dat er door veranderingen steeds andere beestjes ontstonden en zo verder. Ik zeg dan altijd dat ik het niet zeker weet, en vraag hen dan wat zij denken. Levert leuke gesprekken op. 🙂

    Like

  2. Heb me gisteren enorm verbaasd over een buurvrouw die niet wist wat ze aan moest met een prachtige bos takken (krulhazelaar) die ze had gekregen. “Wat moet ik daarmee doen dan???” :O
    Had nog nooit gehoord van paastakken versieren. En ze had blijkbaar ook nog nooit bij iemand een paastak zien staan… Ik dacht echt even dat ze me voor de gek hield, maar ze was bloedserieus.

    Like

  3. Hoi Esther,
    Ik reageer eigenlijk nooit (lees altijd wel heel trouw en vind je Blogs erg leuk) maar kan het nu niet laten.
    Wat ontzettend goed dat je je kinderen vrij laat om te geloven wat ze willen. Ik ken genoeg mensen die niet geloven en en heel ver weg gooien (zodat hun kinderen er ook “tegen” zijn). Zelf geloof ik wel in God (en ook in Jezus), maar ben wel van mening dat de verhalen in de Bijbel niet allemaal echt zijn gebeurd. Vaak zit er volgens mij een boodschap achter die een soort van ‘wijsheid’ inhoudt waar we iets aan kunnen hebben. Sommige verhalen kunnen ook rationeel gezien ook niet waar zijn, maar vaak is het een soort van beeldspraak naar mijn mening.
    Ik vind inderdaad dat kinderen zelf een keuze moeten maken, wij zullen onze kinderen opvoeden met het idee dat er een God is die om je denkt en die over je waakt, maar zullen het nooit verplichten. Ik vind dat je het goed oplost met je kletsen!

    Like

  4. Onze zoon van 8 houdt van vulkanen, heelal e.d. en had daarover een boek van de bieb, met het Darwinverhaal en het Scheppingsverhaal na elkaar, dat mensen dat beide denken. Voor hem was het toen duidelijk (6 dagen om de aarde te scheppen (want zondag = rustdag), dat kan nooooit).
    Mooi hoe jij het brengt.

    Gezellig weekend!

    Like

  5. Ik vind ook dat je het heel mooi uit legt.

    Ik voel ook dat er meer is tussen hemel en aarde, maar geloof niet in een heilige figuur die alles heeft geschapen zoals de meeste dat doen.

    Het is jammer dat het geloof, en waar het voor staat, vaak het tegenovergestelde brengt. Als ik denk aan alle oorlogen, het misbruik in de kerk door priesters, het onderdrukken van vrouwen en meisjes uit naam van religie, dan vraag ik me af: hoe zou het zijn op aarde zonder al deze geloven?

    Ik heb respect voor de mensen die een geloof aanhangen. Mijn dochter gaat naar een christelijk school, puur en alleen omdat het een hele goede school is waar bij mij de kwaliteit van het onderwijs de doorslag gaf.. Ik vind het wel heel leuk om haar met het geloof te zien “spelen”. Laat haar vrij in haar keuzes, maar ben wel eerlijk over hoe ik er zelf over denk.

    Ik vind het wel jammer dat de niet-gelovigen weinig tot geen repect krijgen van de gelovigen. Als je de boekjes leest die zo af en toe in je brievenbus gegooid worden…. Dan zijn de niet-gelovigen volgens de schrijvers ervan het aankijken niet waard. Daar word ik dan weer niet vrolijk van.

    Leven en laten leven, volgens mij weet iedereen wel wat goed en fout is, daar heb je geen bijbel voor nodig.

    Like

  6. Mooi verhaal Esther! Ik geloof niet in Jezus en ook niet in God, maar steek wèl regelmatig een kaarsje aan bij Maria als ik “toevallig” tegen een katholieke kerk aanloop. Dat voelt gewoon goed (hoewel ik momenteel helemaal klaar ben met de Katholieke kerk vanwege al die vreselijke verhalen over misbruik en de reactie van het Vaticaan daarop).

    En Marionh, ik kan me volledig vinden in jouw verhaal; goed verwoord, en (of misschien: helaas) ook oh zo waar!

    Like

  7. Ik ben in een katholieke Polen opgegroeid, daar is iedereen katholiek 😉 maar al lang heb ik niets meer met de kerk zelf. Ik geloof in God en juist op een manier dat jij dat omschrijft. Heel mooi! Mijn kinderen zullen ook zelf hun keus maken 🙂

    Like

  8. Ik print deze blog uit. En dan ga ik stukken voorlezen wanneer mijn dochter volgende week (na de paasviering op school) met deze vragen gaat komen. Weer voortreffelijk beschreven Es, als ik jou toch niet had!

    xxx

    Like

  9. Mooi verhaal weer Es. Puck gelooft in ‘dat andere verhaal’ , dat wat ze niet op school vertellen. Ik heb beide ‘geloven’ aan hem uitgelegd en hij heeft na enig beraad bij zichzelf gekozen voor de oerknal. Maar hij vindt de verhalen uit de bijbel wel mooi en vertelt me ze na aan tafel ‘s avonds. Zo weet ik sinds kort waarom Jezus uit de dood is opgestaan.

    Om boodschappen te doen.

    Like

  10. Wij geloven niet, onze zoon (bijna 6) gaat wel naar een Christelijke school. Hij gelofft in dino’s en in Adam en Eva. Laatst had ik (weer eens) onenigheid met hem, dit keer over de auto. Ineens riep hij: “Die auto is niet van jou hoor, die is van God!”. En daar kon ik het mee doen. 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s