De Zwerm


“Schiet eens op, ik heb geen zin om nat te worden!”

Ik sta in de regen bij mijn groene Peugeotje en ik wil net boos worden als de meiden eindelijk de voordeur achter zich dichttrekken. Nog geen halve minuut later zijn we vetrokken. Op weg naar het zwembad. Hoera.

Ik rijd twee keer verkeerd wat mijn humeur niet ten goede komt. Ik heb zo géén zin in het zwembad! Die bedompte chloorlucht, die vieze tegeltjes. En dan moet ik straks zeker ook nog mee naar het buitenbad. Bah. Geef mij de zee maar, daar word ik een stuk gelukkiger van. Ik zal blij zijn als ik straks in ‘t vliegtuig zit.

Om half elf nip ik van mijn cappuccino. Plastic kopje, plastic zwembadstoeltje. Het is in elk geval lekker rustig hier. De Kletsen zijn vertrokken naar de glijbaan en ik begin een beetje bij te komen. Goed, de chloorlucht valt niet te ontkennen maar verder? Ik zit hier lekker met mijn boek “De Zwerm”, ’t had erger gekund.

Begin van de middag klaart het buiten op. Het buitenbad ziet er opeens een stuk aantrekkelijker uit. “Zullen we in het bubbelbad buiten?” vraagt Lizzy. Ik gooi een muntje in het bubbelapparaat en al snel zitten we heerlijk warm in onze eigen whirlpool. Gezicht in de zon, uitzicht op het bos. Als de meiden weer zijn verdwenen haal ik “De Zwerm” uit mijn tas en lees verder.

“De Zwerm” gaat over zeeen en oceanen. Het boek begint vriendelijk met walvisspotters en aardige wetenschappers. Het verhaal is echter, sinds ik hier in het zwembad zit te lezen, steeds verontrustender geworden. Walvissen gedragen zich agressief, overal duiken giftige kwallen en zeewespen op, een of andere enge worm ligt op de loer ergens aan de rand van het continentaal plat. Overal ter wereld vallen doden op het strand en in de zee. Er loert iets, er vormt zich iets. Maar wat?

Terwijl ik gespannen verder lees over moordende bultruggen, schimmels en methaanexplosies in zee bedenk ik dat het eigenlijk toch wel fijn is als je de bodem van het zwemwater kan zien, zoals hier. Daarbij vind ik het geruststellend dat de enige kwallen die je hier tegenkomt twee benen hebben en verder niet giftig zijn. Ik zucht diep en sla weer een bladzijde van “De Zwerm” om. Naast me zijgt iets neer dat weliswaar iets wegheeft van een walvis (m/v) maar er verder niet agressief uitziet. De schimmel op de tegeltjes vind ik plots niet zo erg meer.

Eigenlijk, denk ik tevreden, is zo’n zwembad helemaal zo gek nog niet.

17 thoughts on “De Zwerm

  1. 🙂 Haha, geweldige blog! Kwallen en walvissen….je kunt ze idd beter op jouw manier tegenkomen, dan in de zee, lijkt me…

    Like

  2. 😀 Leuk! Ik heb dat boek ook gelezen en vlak daarna kwamen meldingen van duizenden aangespoelde vissen en van duizenden vogels die uit de lucht kwamen vallen… Brrr… 😉

    Like

  3. Heb vandaag de boekenlegger ontvangen ! Superbedankt. Voelde me in zekere zin vereerd omdat er een stickertje op zat met de tekst 1st. In mijn dromen heb ik dus de 1e envelop gekregen die je maakte 😉

    Like

  4. Als je je (hervonden) positieve gevoel over zwembaden wilt behouden moet je in elk geval één boek níet meenemen op vakantie (zeker niet als je zoals jij all-inclusive gaat): ‘All-inclusive’ van Suzanne Vermeer (of, zoals we nu weten, van de onlangs overleden Paul Goeken). Ik las het twee jaar terug op vakantie in Turkije (het is een thriller over een all-inclusive vakantie in Turkije) en het boek was echt heel goed, maar daardoor kwam alle ellende ook wel erg dichtbij. Brrr… Het is maar dat je het weet… 😉

    Like

  5. Dit jaar las ik op vakantie: Burka & Blahniks van Ebru Umar (een oude al, verzameling columns en zo), Kreukherstellend van Rita Speijker (wel een fijn boek voor op vakantie) en begon in ‘Ik haal je op, ik neem je mee’ van Ammaniti, waar ik hoge verwachtingen van had, maar kwam er niet doorheen.

    Al met al nog best veel boeken voor een vakantie met kleine kinderen. 😉

    Wat neem jij mee?

    Like

  6. Ik heb die Ammaniti ook nog liggen maar zie er op de een of andere manier tegenop. Ik heb een aardig stapeltje dwarsliggers van vriendin gekregen, de titels moet ik nakijken.

    Like

  7. oh, ik weet niet of De Zwerm ook hier te vinden is , maar hoe dan ook, in een nieuw boek kan ik nu de boekenlegger gebruiken ! ( en wat een mooi versierde envelop kreef ik er bij !) Bedankt, en ik kijk uit naar jouw geprinte boek om ‘m daar ook gelijk in te kunnen gebruiken !

    Like

  8. O, laat die Ammaniti thuis. Vond het heel verschrikkelijk. Een absurdistisch raar mannenboek (maar dat is mijn mening…)

    Like

  9. Hé, wat typisch dat zoveel mensen niet door die Ammaniti heen komen. Een mannenboek vond ik het niet, maar je bleef maar wachten op iets wat niet kwam. In tegenstelling tot ‘Haar naam was Sarah’; die trekt je meteen in het verhaal. (Nog lang niet uit hoor, maar ook niet meenemen op vakantie; beetje erg heftig.)

    Like

  10. hi, hi, heb ik zeker mannelijke trekjes, heb Ammaniti in 1 ruk uitgelezen…Ben nu in wie scheep gaat bezig maar kom er nog niet zo in. In de vakantie het familieportret gelezen van Jenna Blum, en vaak na zo’n indrukwekkend boek kan ik wat moeilijk omschakelen. Zet meteen de Zwerm op m’n nog te lezen lijst…

    “de enige kwallen die je hier tegenkomt…” 😀

    Like

  11. Ik kan op de een of andere manier geen foto’s plaatsen en bij het volgende stukje hoort echt een foto dus nog ff geduld!

    Jenna Blum heb ik laatste kado gegeven maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel ff klaar ben met al die waargebeurde dramaboeken.

    Susan, fijne vakantie 😉

    Like

Leave a comment